مجموعه رژیم درمانی و لاغری موضعی پروانه کاظمی

صفحه اصلی > رژیم لاغری : پرطرفدارترین و بهترین رژیم غذایی در سال 2023 ؟

پرطرفدارترین و بهترین رژیم غذایی در سال 2023 ؟

بهترین رژیم غذایی
4.9
(452)

در حالی که تغییر رژیم غذایی یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش وزن است، می‌تواند نقطه شروعی برای بهبود عادات، تمرکز بر سلامتی و داشتن یک سبک زندگی فعال‌تر هم باشد. با این حال، تعداد برنامه‌های غذایی مختلف و پیشنهاد شده وجود دارد که ممکن است شروع این تصمیم را دشوار کند. 

به همین خاطر ما لیست بهترین رژیم غذایی در سال 2023 را تهیه کرده‌ایم تا شما این چالش را به راحتی پشت سر بگذارید. 

قبل از هر کاری پیج ما را فالو کنید تا از رویدادهای ما مطلع شوید.

یک روش آزمایشی جدید، بیواسکن

اجازه دهید قبل از ورود به بحث اصلی، یک گریز به مفهوم مهمی داشته باشیم که می‌تواند دید تازه‌ای به شما بدهد. Bio-Scan، نقش مهمی در سفر هر فرد به سمت سلامتی مطلوب دارد.

اگرچه بیماری‌ها و شرایط خاصی را تشخیص، درمان یا مداوا نمی‌کند؛ اما می‌تواند بینش‌های دقیقی از وضعیت و عملکرد اندام‌های شما ارائه دهد و علل ریشه‌ای شرایط مختلف را شناسایی کند. Bio-Scanning یک بررسی متنوع و همه کاره در مورد عملکردهای بدن شما است و نگاه دقیق‌تری به سلامت کلی خواهد داشت.

به پزشک معالج شما  کمک می‌کند تا اندام‌ها و سیستم‌های ضعیف را شناسایی کرده و مطابق با نوع عملکرد بدن برنامه غذایی شما را تعیین کند. با این تفاسیر انجام بیواسکن راهی عالی برای تعیین شرایط بدن و میزان عملکرد آنها است. 

اصول تغذیه

با جدا کردن عملکرد سیستم‌های بدن، می‌توانید راه‌حل‌های مراقبتی را اجرا کنید که ناهنجاری‌ها را اصلاح می‌کنند، وضعیت فیزیکی شما را بهبود بخشیده و از بروز هرگونه بیماری احتمالی جلوگیری می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌تواند با شماره تماس کلینیک ارتباط برقرار کرده و زیر نظر متخصص تغذیه و رژیم درمانی خانم پروانه کاظمی پاسخ سوالات خود را به دست آورید. در ادامه لیست بهترین رژیم غذایی در سال 2023 را با هم بررسی می‌کنیم. 

ما با شما تماس خواهیم گرفت.

برای دریافت مشاوره فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرد.
شما چی ترجیح می‌دید؟
این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

1.   بهترین رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم مدیترانه‌ای از دیرباز به عنوان استاندارد طلایی برای تغذیه، پیشگیری از بیماری، سلامتی و طول عمر در نظر گرفته شده است. دلیل اینکه چنین روشی در راس لیست قرار دارد این است که مزایای مختلفی را به همراه داشته و باعث تا افراد زیادی آن را به عنوان برنامه رژیم غذایی برای لاغری خود انتخاب کنند.  رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر اساس غذاهایی تنظیم شده است که مردم کشورهایی مانند ایتالیا و یونان به طور سنتی مصرف می‌کردند. این رژیم سریع شامل مواد زیر است:

♦ سبزی‌ها
♦ میوه‌ها
غلات کامل
♦ ماهی
♦ آجیل و خشکبار
♦  عدس
♦ روغن زیتون

غذاهایی مثل مرغ و تخم مرغ به همراه لبنیات باید در حد اعتدال مصرف شده و گوشت قرمز تا حد زیادی محدود شود.  علاوه بر این، در رژیم غذایی مدیترانه‌ای غلات تصفیه شده، چربی‌های ترانس، گوشت‌های فراوری شده، شکر اضافه شده و سایر غذاهای فراوری شده با محدودیت زیادی مواجه هستند.

تاکید این رژیم غذایی بر روی غذاهای کم فراوری شده است و با استفاده از گیاهان کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن و افزایش امید به زندگی را به همراه دارد. 

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که رژیم مدیترانه‌ ای اثر پیشگیرانه‌ای در برابر برخی سرطان‌ها دارد.

kazemiDiet

اگرچه این مورد از لیست بهترین رژیم غذایی برای کاهش خطر بیماری قلبی طراحی شده است. اما مطالعات متعدد نشان می‌دهد که الگوی غذایی گیاهی و با چربی غیر اشباع بالا می‌تواند به کاهش وزن کمک شایانی کند. 

علاوه بر این، این رژیم سریع خوردن مقدار زیادی از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان را تشویق می‌کند که ممکن است با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، به مبارزه با التهاب و استرس اکسیداتیو کمک کند. .

نمونه قبل و بعد رژیم
نمونه قبل و بعد رژیم

یک جنبه منفی

رژیم غذایی مدیترانه‌ای تاکید زیادی بر محصولات لبنی نخواهد داشت؛ پس مهم است که همچنان کلسیم و ویتامین D کافی را در رژیم غذایی خود دریافت کنید.  برای درک بهتر نوع اجرا و برنامه ریزی این رژیم می‌توانید با شماره‌های کلینیک تماس حاصل کرده و از مشاوره و ویزیت دکتر پروانه کاظمی استفاده کنید.

2.   بهترین رژیم غذایی DASH

رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا یا DASH، هم به عنوان بهترین برنامه غذایی برای لاغری شناخته می‌شوند.  این روش علاوه بر کمک به درمان یا پیشگیری از فشار خون در افراد مبتلا به این بیماری، می‌توان تا حدود قابل ملاحظه‌ای به کاهش وزن کمک کند. این روش بر خوردن مقدار زیادی میوه، سبزی‌ها، غلات کامل و گوشت بدون چربی تاکید دارد. همچنین نمک، گوشت قرمز، قندهای اضافه شده و چربی آن بسیار کم است.

این مورد از لیست بهترین رژیم غذایی وعده‌های خاصی از گروه‌های غذایی مختلف را توصیه می‌کند. همچنین تعداد وعده‌هایی که برای شما تعیین می‌شود به کالری دریافتی روزانه‌تان بستگی دارد. برای نمونه، یک فرد معمولی که رژیم DASH را به عنوان برنامه رژیم غذایی برای لاغری خود در نظر گرفته، تعداد وعده‌هایی این چنین را پیش رو دارد:

» پنج وعده انواع سبزی
» پنج وعده انواع میوه
» هفت وعده کربوهیدرات سالم مثل غلات کامل
» دو وعده با لبنیات کم‌چرب
» دو وعده یا کمتر گوشت‌های بدون چربی

علاوه بر این، مصرف آجیل و دانه‌ها دو تا سه بار در هفته توصیه می‌شود. با این تفاسیر نشان داده شده که رژیم DASH سطح فشار خون و چندین عامل خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و کولورکتال هم کمک کند. 

نمونه قبل و بعد رژیم
نمونه قبل و بعد رژیم

یک جنبه منفی

مصرف کمِ نمک با افزایش مقاومت به انسولین در بدن مرتبط است و رژیم‌های کم سدیم انتخاب مناسبی برای همه افراد نیستند. در واقع یک رژیم کم سدیم مانند رژیم DASH برای افراد مبتلا به فشار خون بالا یا سایر شرایط سلامتی که از محدودیت سدیم سود می‌برند یا به آن نیاز دارند، مناسب‌تر است. 

به همین خاطر باید قبل از شروع آن با انجام آزمایش‌های مختلف به این اطمینان برسید که کاهش سدیم در بهترین رژیم غذایی مختص شما، خطری نخواهد داشت. 

3. رژیم‌های گیاهی و انعطاف پذیر

گیاهخواری بهترین برنامه غذایی برای لاغری است که محصولات حیوانی را به دلایل بهداشتی، اخلاقی و محیطی محدود می‌کنند.  همچنین، در رژیم‌های گیاهی انعطاف‌پذیرتری نیز وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند محصولات حیوانی را در حد اعتدال مصرف کنید.

نمونه قبل و بعد رژیم
نمونه قبل و بعد رژیم

به بیان دیگر، گیاهخواری معمولی انواع گوشت را محدود می‌کند؛ اما محصولات لبنی را مجاز می‌دانند. در مقابل رژیم‌های معمولی وگان تمام محصولات حیوانی، از جمله لبنیات، کره و گاهی اوقات دیگر محصولات جانبی مانند عسل را محدود می‌کند.

رژیم انعطاف پذیر مختص شما که زیر نظر یک مشاور تغذیه خوب طرح ریزی شده است، قوانین یا توصیه‌های مشخصی در مورد کالری‌ها را هم ارائه می‌کند،  بنابراین بیشتر یک سبک زندگی در نظر گرفته می‌شود که اصول آن عبارتند از:

  • مصرف پروتئین‌های گیاهی به جای حیوانی
  • مصرف بیشترین مقدار میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات به همراه غلات کامل
  • مصرف کمترین مقدار محصولات فراوری شده و طبیعی‌ترین اشکال غذاها
  • محدود کردن مقدار مصرف قند و شیرینی

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله فشار خون و دیابت نوع 2 را کاهش دهند. برای کسانی که به دنبال یک سبک زندگی پایدار هستند، کاهش مصرف گوشت می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای، جنگل زدایی و تخریب خاک را نیز کاهش دهد.

نمونه قبل و بعد رژیم
نمونه قبل و بعد رژیم

یک جنبه منفی

حفظ بهترین رژیم غذایی مبتنی بر گیاه گاهی اوقات ممکن است دشوار و محدود کننده باشد، به خصوص اگر از سبک غذا خوردن مبتنی بر گوشت است. در حالی که انعطاف پذیری رژیم گیاهی پیروی از آن را آسان‌تر می‌کند، انعطاف پذیری بیش از حد ممکن است شما را از مسیر اصلی رژیم دور کند. در نتیجه رژیم خود را زیر نظر یک مشاور تغذیه خوب طرح ریزی کنید تا جزئیات و اصول اصلی آن فراموش نشوند. 

3.   بهترین رژیم غذایی MIND

رژیم کاهش وزن MIND، جنبه‌های رژیم غذایی مدیترانه‌ای و DASH را با هم ترکیب می‌کند تا یک الگوی مناسب ایجاد کرده و بر سلامت مغز تمرکز کند. مانند رژیم‌های غذایی انعطاف پذیر، روش MIND برنامه غذایی دقیقی ندارد، اما در عوض خوردن 10 غذای خاص با فواید سلامت مغز را تشویق می‌کند. این موارد شامل لیست زیر خواهند بود.

  • شش وعده یا بیشتر سبزی‌های سبز رنگ
  • یک وعده سبزی‌های غیر نشاسته‌ای
  • پنج وعده یا بیشتر آجیل

علاوه بر کاهش وزن، رژیم غذایی MIND خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در افراد کاهش دهد و می‌تواند به کند کردن زوال شناختی در افراد مسن کمک کند. همچنین ترکیب دو رژیم کاهش وزن انعطاف پذیری بیشتری را نسبت به رژیم‌های سخت‌تر ارائه می‌دهد.

نمونه قبل و بعد رژیم
نمونه قبل و بعد رژیم

کلام آخر

موارد ذکر شده در لیست بالا در نظر متخصصان برجسته پزشکی و تغذیه که در زمینه دیابت، سلامت قلب و کاهش وزن تخصص دارند، توصیه شده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه پیگیری بهترین رژیم غذایی مطابق با نیاز خود می‌توانید با شماره‌های کلینیک در تماس بوده و پس از انجام آزمایش‌های لازم، روند مختص خود را زیر نظر کارشناس تغذیه سرکار خانم پروانه کاظمی شروع کنید. 

سوالات متداول

انتخاب یک رژیم غذایی باید بر اساس اهداف شما، وضعیت سلامتی، سبک زندگی و ترجیحات شما باشد. هر رژیم غذایی ممکن است برای فرد خاصی مناسب و برای دیگری نامناسب باشد

رژیم‌های کم کربوهیدرات می‌توانند برای برخی افراد موثر باشند، اما بهترین رژیم غذایی یکی است که شما بتوانید به طور پایدار ادامه دهید و با نیازها و سبک زندگی شما سازگار باشد

رژیم‌های گیاه‌خواری می‌توانند بسیار سالم باشند اگر به خوبی برنامه‌ریزی شوند و تمام مواد مغذی مورد نیاز فراهم شوند. اما سلامت یک رژیم غذایی به تنوع و تعادل آن بستگی دارد، نه حتماً به اینکه گیاهی باشد یا نباشد

انتخاب یک رژیم که به شما کمک کند وزن مطلوب را حفظ کنید، باید شامل تغییرات قابل حفظ و پایدار در سبک زندگی شما باشد، نه فقط تغییرات موقتی در غذاهایی که می‌خورید

بسته به نوع و شدت کاهش وزن، رژیم‌هایی که به سرعت وزن کم می‌کنند ممکن است برای برخی افراد ناامن باشند. همیشه بهتر است قبل از شروع یک رژیم جدید با یک متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید

به این مطلب چقدر امتیاز می‌دهید؟

تعداد امتیاز مورد نظر خودتون را اتخاب کنید

دیدگاهتان را بنویسید

خوش آمدید !

عضویت در خبرنامه

برای دریافت محتواهای جذاب در مورد تغذیه و رژیم درمانی ایمیل‌تون را برای ما بفرستید . 

خوش آمدید !

برای دریافت محتواهای جذاب در مورد تغذیه و رژیم درمانی ایمیل‌تون را برای ما بفرستید.

راستی از کمپین‌های تخفیفی ما هم اطلاع پیدا می‌کنید.