مجموعه رژیم درمانی و لاغری موضعی پروانه کاظمی

صفحه اصلی > رژیم لاغری : اصول تغذیه و رژیم درمانی چیست؟ | مزایا، معایب و هزینه

اصول تغذیه و رژیم درمانی چیست؟ | مزایا، معایب و هزینه

اصول تغذیه
4.2
(235)

در جهان معاصری که ما امروز در آن زندگی می‌کنیم، افزایش بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی و الگوهای غذایی غیرمناسب رو به افزایش است. همواره می‌گویند «تو آنی که می‌خوری». این جمله نشان‌دهنده اهمیت تغذیه در سلامت و بهبود وضعیت بدن انسان است. اصول تغذیه و رژیم درمانی نه تنها به انسان‌ها کمک می‌کند تا وزن مناسبی داشته باشند، بلکه می‌تواند در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها نیز مؤثر واقع شود. در این مقدمه، قصد داریم که نگاهی به اصول پایه‌ای تغذیه و اهمیت رژیم‌های درمانی در حفظ و تقویت سلامت انسان بیاندازیم.

چطوری رژیم غذایی سالم داشته باشیم

یک رژیم خوب برای لاغری باید شامل تمامی غذاهای مفید باشد؛ زیرا با حذف برخی منابع معدنی مفید در غذاها و میوه‌ها، نتایج عکس به دست می‌آورید. با تکیه بر همین امر، نکات مهمی که باید رعایت کنید تا جواب سوال چطوری رژیم غذایی سالم داشته باشیم را به دست آورید، عبارتند از:

  • برای اطمینان از دریافت کافی مواد مغذی، غذاهای متنوع بخورید.
  • حداقل 400 گرم (یعنی پنج وعده) میوه و سبزی در روز سلامت شما را تضمین می‌کند.
  • غلات کامل، آجیل و چربی‌های سالم غنی از اسیدهای چرب غیراشباع مصرف کنید.
  • برای جلوگیری از افزایش وزن ناسالم در جمعیت بزرگسال، چربی‌های اشباع شده باید به کمتر از 10 درصد کل انرژی دریافتی، کاهش یابد.
  • مصرف قندهای آزاد باید به کمتر از 10 درصد یا کمتر از 5 درصد کل برنامه رژیمی شما کاهش یابد تا فواید سلامتی بیشتری داشته باشد. این مقدار به ترتیب معادل 50 گرم یا 25 گرم قند آزاد در روز خواهد بود.
  • کمتر از 5 گرم نمک (معادل یک قاشق چایخوری) در روز کافی است.
  • به طور منظم آب بنوشید. هیدراتاسیون برای سلامتی همه افراد بسیار مهم است.
  • هیچ سطح مطمئنی از مصرف الکل وجود ندارد؛ بنابراین، الکل بخشی از یک رژیم غذایی سالم نیست.

تنها با رعایت این اصول است که روند رژیم درمانی شما به خوبی پیش خواهد رفت. برای اینکه بدانید چطور و چگونه می‌توان این موارد را در کنار هم قرار داده و بهترین نتیجه را به دست آورد، مشاوره با متخصص تغذیه و رژیم درمانی خانم پروانه کاظمی را در نظر بگیرید. بیش از دو دهه سابقه و استناد بر آموزش‌های علمی که در رشته تغذیه (کارشناسی ارشد تغذیه) پشتوانه حمایت و مشاوره رژیم درمانی برای شما می‌باشد.

تغذیه سالم
مشاور و متخصص تغذیه پروانه کاظمی

مزایای دریافت رژیم لاغری| رژیم درمانی

طبیعی است که داشتن یک رژیم خوب برای لاغری می‌تواند منافع زیادی داشته باشد. این مسئله علاوه بر کاهش وزن مزیت‌های دیگری را هم به همراه دارد که در ادامه برخی از مهم‌ترین آنها را با هم مرور می‌کنیم. 
تنها نکته مهمی که باید به یاد بسپارید این است که چنین مواردی زمانی به دست خواهند آمد که شما با یک برنامه مدون و مداوم پیش بروید. 

  1. سطح انرژی را افزایش می‌دهد : برنامه کاهش وزن می‌تواند عملکرد تنفسی و کیفیت خواب را بهبود بخشد. حذف وزن اضافی همچنین به این معنی است که بدن شما برای گذراندن روز نیازی به تلاش مضاعف ندارد. همه این موارد در کنار هم می‌توانند به شما کمک کنند که انرژی بیشتری و بهتری داشته باشید. فراموش نکنید که حفظ وزن مناسب می‌تواند خطر ابتلا به سندرم خستگی مزمن را کاهش دهد.
  2. سطح کلسترول را بهبود می‌بخشد| رژیم درمانی : در گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA) در مورد مزیت‌های مختلف رژیم درمانی آمده است که اضافه وزن افراد با سطح کلسترول ناسالم در بدن آنها مرتبط است. در واقع تحقیقات نشان می‌دهند که چاقی با افزایش کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) ارتباط دارد.
    با توجه به این تحقیقات، بزرگسالانی که دارای اضافه وزن هستند با از دست دادن 5 تا 10 درصد وزن خود، باعث کاهش سطح کلسترول LDL و سایر عوامل خطر قلبی عروقی می‌شوند. مطالعه دیگری نشان داد که حتی کاهش 1 تا 3 درصدی وزن هم می‌تواند سطح HDL را بهبود بخشد.

  3. رژیم درمانی فشار خون را کاهش می‌دهد : تجربه چاقی و اضافه وزن می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد. اما به یاد داشته باشید، عدد روی ترازو تنها چیزی نیست که مهم است. باید به این نکته توجه کنید که وزن شما در کدام قسمت از منحنی سلامت قرار می‌گیرد. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که چربی احشایی (چربی اضافی در اطراف کمر) بسیار خطرناک است و باید با رژیم‌های غذایی منظم، از بین برود. 

  4. تحرک را بهبود می‌بخشد : یک رژیم غذایی خوب و برنامه‌ریزی شده برای لاغری، باعث می‌شود تا ما با مسئله حمل وزن اضافی که می‌تواند به مفاصل آسیب برساند، روبرو نشویم. به گفته بنیاد آرتریت، کاهش 4 کیلوگرمی با رژیم درمانی مناسب، می‌تواند 18 کیلوگرم فشار را از روی زانوهای ما کم کند. همچنین یک مطالعه در سال 2018 روی 174 شرکت‌کننده نشان داد که کاهش وزن علائم آرتریت روماتوئید را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد.

  5. تنفس را بهبود می‌بخشد : کاهش وزن می‌تواند به شما کمک کند از شرایط تنفسی مرتبط با چاقی مانند سندرم هیپرونتیلاسیون جلوگیری کنید. به گفته موسسه ملی قلب، ریه و خون، این اختلال ناشی از چربی اضافی روی قفسه سینه، گردن یا شکم است. علائم آن نیز شامل احساس تنگی نفس، خستگی، خروپف و سردرد است.

  6. خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد : طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، اضافه وزن می‌تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد. این انواع شامل سرطان روده بزرگ، پستان، تیروئید، تخمدان، پانکراس و غیره هستند.  البته دانشمندان هنوز در تلاش‌اند تا ارتباط دقیق بین چاقی و سرطان را مشخص کنند. اما ممکن است چاقی بیش از اندازه باعث شود چربی اضافی بدن فرد را با موارد زیر مواجه کند:

    • التهاب در بدن
    • رشد غیر طبیعی عروق خونی/سلولی
    • افزایش انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین 1
    • افزایش آدیپوکین‌ها (هورمون‌هایی که رشد سلولی را از بین می‌برند)

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

آیا رژیم درمانی معایبی هم دارد؟

دریافت رژیم لاغری از طرف یک کارشناسان با تجربه هیچ گونه عوارض خاص و شدید را برای فرد به همراه نخواهد داشت. اما هنگامی که شما با بیماری ناشی از عدم توجه به رژیم درمانی مواجه شده‌اید، ممکن است متخصص به شما توصیه کند قبل از رژیم، داروهای تایید شده توسط پزشک یا جراحی را مصرف کنید.
همچنین باید کالری کمتری نسبت به گذشته مصرف کنید. برخی از شرایط، به عنوان مثال، بیماری‌های قلبی زمانی که رژیم غذایی تحت کنترل باشد، قابل مدیریت هستند. متخصص شما حتی ممکن است توصیه کند که در بازه زمانی درمان بیماری زمینه‌ای خود، ورزش‌های سبک را هم شروع کنید. 
در کنار این موارد، دو نکته زیر را حتما به یاد بسپارید. برخی این مسائل را از جمله معایب جستجو برای پیدا کردن کارشناس تغذیه و رژیم درمانی می‌دانند. اما ما آنها را جزو چالش‌هایی محسوب می‌کنیم که برای هر نوعوضعیتی وجود خواهند داشت. پس مهم است که زمان برنامه‌ریزی برای رژیم مناسب این موارد را در خاطر داشته باشید که: 

رژیم درمانی با یک متخصص تغذیه هزینه بر است

این نوع تعامل برای شما هزینه خواهد داشت. شاید یکی از معایب کار با یک متخصص تغذیه این است که باید هزینه جداگانه‌ای را به جلسات ملاقات و برنامه تنظیم شده اختصاص دهید. این مسئله به هیچ وجه بد نیست؛ زیرا پولی که هزینه می‌کنید سلامتی شما را تضمین می‌کند. با تکمیل یک دوره درمانی متوجه می‌شود که در کل احساس بهتری دارید و بهبودهایی را در سلامت خود شاهد خواهید بود. به همین دلیل است که نمی‌توان این گزینه را جزو معایب محسوب کرد. اما توجه به آن ضروری است. 

باید از تخصص درمانگر خود مطمئن شوید

همچنین باید مطمئن شوید که درمانگر رژیم درمانی شما برای کسب این جایگاه تحصیلات دانشگاهی دارد. شاید یکی دیگر از اشکالات این است که تقریبا هر کسی می‌تواند خود را متخصص تغذیه بنامد. اما لازم است که مطمئن شوید متخصص منتخب شما، تحصیلات مناسبی داشته است.
همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، سرکار خانم پروانه کاظمی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیش از 10 سال تجربه، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته تغذیه از دانشگاه شهید بهشتی هستند. کسانی که به دنبال دریافت برنامه‌های رژیم غذایی در تهران و سعادت آباد هستند، می‌توانند از تجربیات ایشان استفاده کنند. 

نمونه قبل و بعد لاغری

آیا رژیم غذایی باعث یبوست می‌شود ؟

در کنار تمام موارد بررسی شده، اجازه دهید نگاهی هم به یکی از متداول‌ترین سوال ها داشته باشیم. اینکه آیا رژیم غذایی باعث یبوست میشود یا نه. ماهیت تغییرات غذایی می‌تواند شما را (به طور ناگهانی) دچار یبوست کند. 
برای افراد غیر معمول نیست که در کنار ارتقای کیفیت رژیم غذایی خود، کاهش در نظم گوارشی را تجربه کنند.
به طور عمده سه دلیل برای این امر ذکر شده است.

  • رژیم جدید شما فاقد فیبر محلول است.
  • رژیم غذایی جدید شما بسیار کم‌چربی است.
  • رژیم جدید شما قندهای طبیعی را حذف می‌کند.

یکی از دلایلی که پیشنهاد می‌کنیم شروع رژیم غذایی خود را زیر نظر یک کارشناس پیش ببرید، دوری از چنین اشتباهاتی است. 

کلام آخر

در نهایت امر اگر به این نتیجه رسیده‌اید که باید وزن خود را با رژیم درمانی کاهش دهید، تردید و وسواس را کنار گذاشته و برنامه‌ریزی را از همین امروز شروع کنید. اولین قدم تعیین یک هدف طولانی مدت و واضح است. سپس، تغییرات کوچک در عادات غذایی خود ایجاد کنید. برای سهولت در کاهش وزن ابتدا از مشاوره یک متخصص تغذیه بهره برده و بعد از آن تشویق دوستان و خانواده خود را در نظر بگیرید. 

اگر فوری نیاز به مشاوره یا رزرو نوبت دارید با ما در ارتباط باشید

سئوالات متداول

تعادل در تغذیه به این معناست که بدن تمام مواد مغذی مورد نیازش را در مقادیر مناسب دریافت می‌کند. این مواد شامل کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آب هستند. تعادل در تغذیه به حفظ سلامتی، انرژی، و توانایی بدن در عملکردهای روزمره کمک می‌کند.

بهترین رژیم غذایی یکی است که متناسب با نیازها، سلیقه، و سبک زندگی فرد باشد. همچنین، این رژیم باید تمام گروه‌های غذایی را شامل شود تا تمام نیازهای مغذی بدن برآورده شود.

هیدراته کردن بدن به حفظ تعادل مایعات کمک می‌کند، که برای عملکردهای حیاتی مانند حرارت دادن بدن، حمل و نقل مواد مغذی، و حذف مواد زائد حیاتی است.

چربی‌ها یک منبع انرژی مهم هستند و نقش مهمی در جذب ویتامین‌های محلول در چربی دارند. همچنین، آن‌ها به حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کنند و در تولید هورمون‌ها نقش دارند.

مدل‌سازی رفتارهای سالم، ارائه غذاهای متنوع و سالم، و ایجاد محیطی مثبت در زمان وعده‌های غذایی می‌تواند به کودکان کمک کند تا عادات تغذیه‌ای سالم توسعه یابند. همچنین، درگیر کردن کودکان در فرآیند تهیه غذا نیز می‌تواند موثر باشد.

به این مطلب چقدر امتیاز می‌دهید؟

تعداد امتیاز مورد نظر خودتون را اتخاب کنید

دیدگاهتان را بنویسید

خوش آمدید !

عضویت در خبرنامه

برای دریافت محتواهای جذاب در مورد تغذیه و رژیم درمانی ایمیل‌تون را برای ما بفرستید . 

خوش آمدید !

برای دریافت محتواهای جذاب در مورد تغذیه و رژیم درمانی ایمیل‌تون را برای ما بفرستید.

راستی از کمپین‌های تخفیفی ما هم اطلاع پیدا می‌کنید.